2010. szeptember 23., csütörtök

'Ha énnékem sok pénzem lesz, felülök a repülőre...'

Miután megérkeztél Londonba és kicsinosítottad az önéletrajzodat az itteni normáknak megfelelően, akkor itt az ideje munkát keresni.
Felszolgálók, konyhai mosogatók étterembe besétálással tudják javítani az esélyeiket. Létezik rengeteg ügynökség, az órabér a minimálbérrel lesz egyenlő,  vagyis 6.5 font. Én anno dolgoztam Chelsea, Fulham és Tottenham meccseken is pultban. Bár borravalót egy kanyit nem kaptam, de mégis láttam testközelből egy csomó játékost, kettesben lifteztem a Mourinho-val, ott voltam amikor a Chelsea bajnok lett 2006-ban és találkoztam rengeteg jó fej emberrel (azt most inkább hagyjuk hogy Tottenhamben egyszer micsoda szupi ételmérgezést kaptam a dolgozói ebédtől). Ezek kiegészítő munkának jók, de nagyon sokszor vannak konferenciák és egyéb rendezvények a stadionokban, tehát elképzelhető hogy hétvégi felszolgálásból több is lehet.
Én így jutottam az első igazi irodai munkamhoz.

Iroda: aki igazán folyékonyan és nem nagyon durva akcentussal beszéli az angolt, annak nem lesz nehéz dolga, de ahány ügynökség és ügynök, annyi hozzáállás. Az első két temporary (ideiglenes) munka megszerzése nehéz, utána már menni fog a szekér. Eleinte 7, később akár 12 fontos órabérrel is számolhat egy recepciós, vagy adminisztrátor. Számvitelesek és titkárnők10 fonttal kezdenek. Az elegáns megjelenés elvárt, farmerrel simán hazaküldik az embert, még akkor is  ha az szoknya. Dolgoztam már olyan helyen is, ahol megadtak hogy fehér póló, V vagy kerek kivágással (de nem mély!), fekete nadrág és kerek orrú, trottőr sarkú cipő. Értem én a recepciósok ruházati elvárását, de amikor az ember épphogy elkezdett dolgozni, nem pont ez a legjobb kérés...

A nyelvismeretről

Már írtam hogy a magyarországi nyelvoktatás milyen minőséggel bír, de hozzátenném, hogy az ideérkezőnek érdemesebb angol nyelvet beszélő társaságban prőbálkozni, semmint a bérelt szoba süppedős ágyán törökülésben angol szótárat forgatni.
Bár már több, mint hat éve vagyunk EU tagok, a kelet európai akcentus még mindig nincs annyira elfogadva, mint az ázsiai, dél afrikai vagy afrikai. Ha javítani szeretnéd a kiejtésedet, akkor részt tudsz venni kurzusokon, amelyek azt ígérik hogy egy hétvége alatt megtanítanak a jellegzetes angol hangsúlyozásra és kiejtésre. A háromszáz fontos költségre pedig tekints befektetésként!

Az előző bejegyzésből kitűnik, hogy ez az ország nem a gyors meggazdagodás helye. Egy évre már nem éri meg kijönni, ahhoz, hogy a belefektetett energia és pénz megtérüljön, legalább kettő-három évre kell tervezni. De még akkor is kérdéses hogy a kitűzött célokat elérted-e.

Au-pair

Akinek van ideje rá, annak csupa szívből ajánlom az au-pair életformát. Ennek lényege, hogy a 27 évnél fiatalabb lány/fiú beköltözik az új családhoz és némi (heti 25 óra) gyerekfelügyelet, könnyű házimunka fejében kosztot és kvártélyt kap. Ja, meg minimális zsebpénzt (kb heti 60-90 fontot), ami ugyan sokra nem elég, de arra igen, hogy nyelviskolát fizessünk belőle és meglepjük magunkat egy-két dologgal.
Az au-pairnek van ideje napközben házon kívül munkát vállalnia, például vasalásért, takarításért óránként 10 fontot szoktak fizetni, készpénzben. Esténként pedig van lehetőség másoknál baby-sittelni, ez manapság ha jól tudom olyan 7-9 fontos órabérrel működik.
Vidéken szoktak adni autót is az au-pairnek, amit a sajat szabadidejében is használhat. Miután túl vagy az első vezetési sokkon, hidd el, nagyon jó!
Még itt megemlítem hogy léteznek még au-pair plus-ok, akik heti 30-35 órát dolgoznak (70-100 fontért), mother's help-ek, akik kisbabás helyekre mennek dolgozni, de inkább a házimunkán van a hangsúly (illetve bármin, amivel segítesz az anyukának, a fizetés a ledolgozott óráktól függ). A nanny az a főállású dada. Nem takarít, nem vasal, maximum elpakol a gyerekek után. Elsősegély vizsga és angol erkölcsi bizonyítvány kellhet (a magyar semmit sem ér, mert magyarul van!), a gyerekek 1-5 évesek és a munkanap reggel 7-kor is kezdődhet és eltarthat este 7-ig is. A fizetés viszont kiváló, a bentlakásos nanny hetente 300, a live out hetente akar 500 fontot is megkereshet. A nannyk már a saját adózásukért felelősek, de nagyon nem találkoztam még egyel sem, amelyik éppen a könyvelőjéhez igyekezett volna... Londonban gyakran találkozom kint lakásos au-pair hirdetésekkel is.

Miért jó au-pairnek lenni?
  • mert megismered az ország működését, és anélkül próbálgathatod a szárnyaidat hogy óriási összegeket veszítenél
  • mert létezik nyári au-pair is
  • mert le lehet szerződni akár egy iskolai évre is (szeptembertől július elejéig)
  • mert a család segít bankszámlát nyitni
  • mert a család tud adni angol referenciát
  • mert a család segít az angolodban
  • mert van egy biztos hely az új idegen helyen
  • mert úgy tanulhatsz angolt, hogy foglalkoznod kellene a megélhetési problémakkal
  • mert kis szerencsével a család elvisz magukkal nyaralni (engem sose vittek, de én sosem voltam egy helyen olyan sokáig)
  • mert au-pair munkát találni viszonylag egyszerű, igény is van rá, és a közvetítés ingyenes (ha egy magyar cég pénzt kér tőled, azt kerüldd el messzire!)
  • mert fiúk is csinálhatják, sőt! Ismerek olyan családot akik kifejezetten fiú au-pairt kerestek a kissrácok mellé
Ha a pároddal együtt szeretnétek Angliába jönni, akkor ajánlom a Live in Couple munkakört. A lányok általában takarítana, gyerekre vigyáznak, azokra főznek, a párjuk addig kerítést fest, kutyát sétáltat vagy más, hasonló 'férfias' munkát végez el. Ezek az állások többnyire vidéken vannak, szinte mindenhol adnak autót a párnak. Gyakran kapnak egy kis házat is, meg külön hozzájárulást a számlálhoz, és bevásárláshoz. A minimum elvárás általában egy év, a fizetés pedig családtól függ, de szerintem heti 300 font/pár körül mozoghat mostanság.

Azért írtam hogy 'akinek ideje van rá' mert ha rászánod (rászánjátok) azt az évet, akkor garantáltan találsz kedvedre való munkát it. De az is lehet hogy inkább leszerződsz egy krétára emigrált angol családhoz...?

Ez csak egy kis összefoglaló volt a főbb pontokról, inkább iránymutatónak szánom, mint információnak. Akármilyen fába is vágjad a fejszéd, mindig légy körültekintő és óvatos! Ha valamiben nem vagy biztos, inkább kérdezz rá. Ha valamit nem értesz, ne írjad alá. Ne hagyd hogy szóban magyarázzák el a lényegét, ne feledd, hogy te a szerződést írod alá és nem az elmagyarázást!

Ha mégis magyarországi ügynökség segítségével jönnél ki, jó ha tudod, hogy itt kint munkaközvetítésért pénzt kérni tilos. Ennek ellenére vannak olyan londoni magyar ügynökök, akik szobát is közvetítenek a munka mellé, meg segítenek fordítgatni ezt meg azt, aztán a végén kiderül hogy az ingyenes közvetítés már nem is ingyenes annyira. Sose feledd: ha egyedül akarsz megállni a lábadon, ahhoz kitartás, akarat, megalkuvás és eltökéltség szükséges! Ami túl szépen hangzik ahhoz hogy igaz legyen, az valószínűleg  úgy is van.

Én szeretem Londont úgy emlegetni, mint a világ kapuját. Nem kell elutaznod, hogy megkóstolj egy igazi japán szusit, hogy részt vegyél egy karibi karneválon, vagy hogy szurkolj valamelyik Premiership futballmeccsen. Azonban ha a lapockáidra szárnyakat kötöttek, akkor te is utazhatsz Párizsba, Amszerdamba, Dublinba, Edinburghba vagy akár New Yorkba is, mert reptér mindig van a közelben és a repülőjegyek töredéke az otthonról számított jegyáraknak.

St Augustine szavaival élve:
The World is a book, and those who do not travel read only a page.
 A Világ egy könyv és aki nem utazik az csak egy oldalt olvas belőle.

1 megjegyzés:

Viki írta...

Ez nagyon jó volt, imádtam olvasni és titkon reméltem, hogy nem lesz vége. Tényleg nagyon hasznos és kicsit odaképzeli magát az ember.:)