2011. február 2., szerda

Álmaimban Amerika Visszainteget...

...Álmaimban Amerika nem mondhat nemet!

Nem?! Dehogynem!

Tudod ki menne oda dolgozni ezek után?!

Sokszor panaszkodok ismerősöknek hogy brühühü, nekem csak évi húsz nap szabadság jár plusz a munkaszüneti napok. Meg az a három nap, amikor a cég bezár karácsonykor. De ennyi. Kész slussz, passz, nincs ilyen hogy x ledolgozott év után a húsz napos alap megemelkedik, smafu. Semmi. Azzal érvelek hogy az állami dolgozóknak az alap a 28 nap, meg kapnak kedvezményes napokat hosszú hétvégéknél (értsd: ha van munkád dolgozz, ha nincs, maradj otthon a családdal), és pár éves munkaviszony után már simán olyan 32 nap körül kapnak (plusz munkaszüneti napok).

Most hogy itt van nálunk egy ismerős, aki amúgy az USA-ban dolgozik, rákérdeztem hogy igaz-e, hogy az amerikai munkarend az 14 nap szabadságot takar. Ingatta a fejét hogy ez így nem igaz.
Az úgy van, hogy amikor odakerülsz egy céghez, akkor nem kapsz szabadságot. A következő évben is annyit kapsz, amennyit az első évben  megkerestél (túlórákból), és utána fokozatosan emelkedik az egész, de maximum 15 napot kapsz egy évben (plusz a 8 munkaszüneti nap). Azt mondja, felvételkor egy munkahelyen ugyanúgy harcolsz a szabadságodért, mint a fizetésedért.

Mit szólnak akkor az amik az én könnyedén, alapból húsz napomhoz? Tudják-e vajon hogy a franciák például éves szinten a 8 munkaszüneti napjuk mellé kapnak még 25 nap szabit, plusz átlag 10napot csúsztatnak le túlórákból?

Megdöbbentem, nem tudtam hogy ennyire kevés szabadidejük van az Amerikában dolgozóknak. Én ezt a húsz napot is nehezen osztom be, elképzelni sem tudom hogy milyen lehet majdnem fele ennyiből gazdálkodni évekig!

Vagytok páran akik külföldről olvastok, ide értem most Magyarországot is. Nálatok hogy megy ez? Próbáltam az interneten keresgélni, de a legizgalmasabb amit találtam az a pápuai Kapauku népcsoport hozzáállása volt. Az indonéz sziget lakói szerint ugyanis rossz szerencse kettő egymást követő napon dolgozni!

7 megjegyzés:

superhappyjohi írta...

Hat a papuaiak tudnak valamit :)sajna nekem is csak 12 napom van itt Izraelben, mult evben szinte az osszes unnep hetveger esett...:( de iden hetkozben. Emellett kivehetem a tuloraimat- amibol mindig tobb nap osszejon... a 12 asszem 2 ev utan 14 lesz. Betegszabadsag sem olyan egyszeru az elso nap a fizetesem 50%at kapom csak, a 2. napon 70% es igy tovabb...de szerencsere nem voltam es nem vagyok beteg... szulesi szabadsag alapbol 3 honap! Max 6 honapig megtartjak a helyedet, de ennyi... ez tenyleg szornyu... en 1 evet szeretnek, de az tuti nem lehetseges...pedig egy igenis humanus munkahelzyrol van itt szo... ami meg mas mint eu-ban az az, hogy sokkal flexibilisebbek es szemelyesebbek mindenben. Ha beszelek a fonokokkel, mindent el lehet intezni...en igy evi 2szer megyek haza - osszesen kb. ket hetre- es ebben mar benne vannak a tuloraim is...

muzli írta...

16 év munkaviszony után 25 nap az alap, ehhez jön a 2 nap a gyerek után, ami összesen ugye 27 nap erre az évre. És még áthoztam a múlt évről 3 napot, úgyhogy idénre van 30 nap, ami soknak tűnhet nagyon, de ha van az embernek egy örökké betegeskedő 3,5 évese és van hozzá 6 hét ovi szünet, akkor azért nem is olyan sok. :o//

Batka7 írta...

Azta Johi, ez nagyon durva...és még én vagyok fent akadva az osztrák rendszeren (ami szerintem akkor is igazságtalan, hogy én is annyit kapok, mint aki semmit sem dolgozott előtte...pffff...ja, kaphatom fizu után, a 80%át, de csak 1 évig!!! Az semmi - szerintem, de 3 hónap???)
Itt alapban évi 25 nap jár, attól a naptól amikor kezdtél él, a kövi év ezen napjáig, tovább vinni is lehet. Kétszer voltam táppénzen a három év alatt, mindig otthoni doki írt ki, de a fizum ugyanannyi volt, nem kapok kevesebbet. Ahogy most sem, amíg meg nem születik a baba:-) Néha jár egy-egy nap pl. esküvő, haláleset, de főként a kollektívtől függ, hogy mi jár! Adri kap egy kemény napot Ármin után:-)))

Chipmunk-19 írta...

Ez Magyarországon is attól függ, hogy privát vagy állami szektorban dolgozol. Én amikor 23 évesen elkezdtem dolgozni a Honvédelmi Minisztériumban alapból volt 38 nap szabim! Plusz az ünnepek, ami a honvédség esetében kiegészült Honvédelmi Nappal és mivel köztisztviselő voltam, még a Köztisztviselők napjával is. Durva, nem? Utált is minden barátom :-) És pénteken csak 2-ig kellett dolgozni! Nehéz is volt megszokni, a 23 napot, amikor elkezdtem egy multinál dolgozni. A franciákról azt hallottam, hogy ott a szülési szabadság mindösszesen 6 hét. Szóval lehet, hogy ezt a sok szabiból pótolják ki.

Chipmunk-19 írta...

28 nap, nem 38! mellényomtam, még mielőtt valaki teljesen megbotránkozna :-))

MuciFoci írta...

Chipmunk - pedig en mar kezdtem volna irigykedni! :D Jo kerdest vetettel fel, en is utananeztem hogy van-e valahol egy jo osszehasonlito tablazat, de minden orszagban annyira mas es mas az egesz szulesi szabi dolog hogy feladtam. A ketes informaciok sem segitettek. Egy viszont kiderult: az usaban nincs fizetett szulesi szabi, max 12 hetre mehetsz el - fizetetlenre.

Ugy tunik, az Eszak europai nepek, pl svedorszag a legjobbak, ott 16 honap jar, es az apukak is akar 18 honapot maradhatnak otthon, bar ez utobbi fizetetlen.

Johi, sokkol hogy mennyire nagy kulonbsegek vannak!
Nekem az osztrak meg a magyar rendszer egesz normalisnak tunik ezekhez kepest.

Szulesi szabikat illetoen viszont nem csoda hogy mindenki dadusokra meg aupairekre hagyatkozik!

superhappyjohi írta...

Hát en nagyon örülnek egy ev fizetett szülesi szabadsagnak... itt 3 honapig jar a fizetesed 80%-a utana semmi, de 6 honapig kötelesek megtartani a munkahelyedet... hat meglátjuk, hogy lesz majd ha aktuális lesz a téma...