2010. szeptember 27., hétfő

Az Első Megtekintett Lakás

Szóval, 23-án este hétre voltunk hivatalosak lakást nézni.
Direkt előbb odamentünk, hogy legyen időnk alaposan körbejárni az utcát. A metróállomáshoz nagyon közel van ez az utca, ezért különösen kíváncsi voltam, hogy milyen lesz közelről az egész.

Takaros házsorok, körülbelül 10-15 évesek. Az utca végén régebbinek látszóak, naná hogy nekünk oda szól a meghívás. Rengeteg garázs van, szépen elrejtve az utcaképből és azt is megfigyeltem hogy angol szokásoktól eltérően még arra is van hely, hogy az ember kényelmesen rákanyarodjon arra a garázsra. Új nyílászárók, kaputelefon, a ház mögött zöld gyep (nyári grillezésre és füvön fetrengésre kiváló), a külső forgalmas utca zaja nem hallatszik be, úgyhogy kívülről csupa-csupa jó pontot kap az épület.


Az ügynök is befutott pontosan, és már kezdte is a mondókáját. Mire észbe kaptam, már csörtettünk is fel az elsőre, ő rohant elsőnek, én meg tipliztem utána, mert annyira próbátam figyelni arra, amit mond - csakhogy a lépcsőház (kép jobb alsó sarka és az az feletti ablakok) annyira visszhangzott, hogy mikor utolértem és rámnézett kérdően, akkor csak mosolyogtam és azt mondtam hogy 'Yes, it is OK'
Egy szinten négy lakás van, és a bejárati ajtók kettesével egymás mellett állnak egy oldalon. Olyan szűkös volt.
Beléptünk a lakásba, és rámjött az a ficergő érzés, hogy legszívesebben a falakat puszta kézzel széttoltam volna. Rendben, a hirdetésből már gondoltam hogy ez a lakás nem a Versailles-i Palotákkal fog vetekedni, de azért abban reménykedtem hogy nem lapjával kell a folyosón közlekedni.

Első szoba balra egy kis szoba volt (single room), Tomi szerint még dolgozónak is necces lenne, mert keresztben nem lehet letenni egy íróasztalt, hosszában meg az ajtó nekinyitódna a bent ülőnek. Vendég/gyerekszobának használni meg képtelenség.
Második szoba balra volt a master bedroom (hálószoba), ennek nagyját az ágy töltötte ki, de volt egy megfelelő méretű beépített szekrény is. Ágy körül körbemenni megint csak lapjával...
Harmadik szoba balra volt a nappali/étkező/konyhai átjáró. Számunkra annyira értelmetlen elrendezése van ennek a lakásnak azzal, hogy a kicsi konyha a nappaliból nyílik! Sem egy étkezőasztal, sem egy kényelmes ülőgarnitúra nem fér el sehogy. A konyhában meg semmiféle extra tároló, se spejz, se kamra, márpedig nekünk ez elengedhetetlen (legalábbis most még, aztán majd meglátjuk, ki nevet a végén!).
A fürdőszoba a folyosó végén egyenesen volt. Vagyis pisilés közben nagyon egyszerűen lehet szemmel tartani a bejárati ajtót (esetleg a szembeszomszéd ajtaját, de akár az épület két végéből is lehet integetni egymásnak a kádban ülve... Az állapota is izgi volt, eddig találkoztam zöld káddal (ez a mienk volt Veszprémben, és nagyon funky volt - 1989-ben), kék káddal (Tomi albérlete Győrben) és most itt Londonban találkoztam kapucsínó-színűvel is!

A külsőségek után jöttek az igazán érdekes dolgok. Hogy az épületnek csak az utcai homlokzatán cseréltek ablakokat, hátul mindenhol a régi fa keret volt. És penészes. Nem nagyon, de mégis.

Nem volt radiátor. Sehol. Kiderült, hogy itt Ceiling Heating van. Mi? Plafon fűtés. Jól olvasod, nem padló, hanem plafon. A csövek feletted fűtenek. Lehet hogy Angliában a meleg lefelé és nem felfelé száll?

Lease (lísz). Vagyis lízing. Ezt kicsit bonyolult lesz megfogalmaznom, mert bár hasonló elven működik, mintha lízingelnénk egy autót, kivéve, hogy itt a lakás sosem lesz a miénk. Hanem amikor lejár a lease, akkor meg kell hosszabbítani a tulajnál. Ez körülbelül 15-20ezer font. A lease ezen a lakáson még 112 évig van, de tudni kell, hogy egy 75-85 éves lease-szel rendelkező ingatlant már lehetetlen eladni. Ilyenkor az eladó vagy meghosszabbítja a lease-t, vagy annak költségét elengedi az eladási árból. Nem mintha ebben a lakásban akarnánk lakni annyi ideig, de állítólag már a 90 éves lease-szel is nehéz boldogulni...

Végül megköszöntük a lehetőséget és eljöttünk, azt már biztosan tudjuk, hogy ez nem a mi lakásunk volt, tehát az állás
Albérlet 1 - Saját Lakás 0

Kiko és Batka7 is említi az osztrák bérlés/vásárlás megoldást. Esküszöm, már nem tudom pontosan megmondani, hogy mi, de állítólag ezek mögött van valami nagyon gonosz üzleti húzás ami miatt csak a tulaj jár jól, a lakó egyáltalán nem.
Ezeknek a programoknak az a lényege, hogy a vásárló az ingatlant nem veszi meg 100%-ban, hanem csak annak 30-40-50%-át és a fennmaradó összeget albérlet formájában törleszti, vagy valami hasonló. Mindig amikor lejár a hitele az adott részesedésre, vehet fel új hitelt.
Csakhogy az új hitel a lakás adott piaci értékére vonatkozik, tehát ha én most feliratkozok a programra és a lakás értéke 10 forint, az 10 év múlva az infláció és egyebek miatt már inkább 18, vagyis több hitelt fizetek mire a lakás teljes egészében az én tulajdonomba kerül. Ha mást hallok ez ügyben akkor megírom.

Kiko említette hogy 'a világ nagyvárosaiban egy lepukkadt, 1-2 szobás lakás annyiba kerül, mint vidéken egy családi ház'. Naja.
Íme egy cikk a londoni napi újságból, az Evening Standard-ből: 1963-ban az egy hálószobás lakások mérete 45.5 négyzetméter volt, a két hálószobásoké 57.8, és a három hálósoké 73.5 négyzetméter. Manapság ezek a méretek 27.8, 41.3 és 61 négyzetméter. Négyzetméterenként kb 150 fontos spórol meg az építő. A fordított cikk szerint, egy 27.8nm-s lakás megépítése 45ezer fontba kerül, viszont a 45.5-es 63%-al többe, 73.500-ba (2010-ben egy újépítésű egy hálószobás lakás szerintem simán van 200ezer font).

Egy frissebb cikkből -
A kormány 'dizájn figyelő' egyesülete és a Bizottság az Épületekért és Beépített Övezetekért (CABE) szerint a 2003-2006 között épült londoni/dél kelet angliai otthonok lakóinak 57%-a panaszkodik megfelelő tárolóhelyek hiányára; 47 százalékuknak nincs elég helyük a bútoraiknak, és 1/3-a olyan apró konyhával rendelkezik, amibe még egy pirítóst vagy mikrót sem lehet betenni.

Egy átlagos brit lakás 77nm, egy dán viszont 138.7nm. Kíváncsi vagyok, hogy a magyar ingatlanpiac hogyan áll a brithez képest..?


Akit érdekel íme egy-két ingatlanközvetítő linkje:
Kinleigh
Foxtons
Knight Frank
Harrods, csak hogy legyen egy igazán exkluzív is

2 megjegyzés:

Batka7 írta...

Nem túl bíztató...
De remélem, előbb vagy utóbb(attól tartok inkább utóbb nálunk), meglesz a megfelelő megoldás és kecó:-))))Nektek is, nekünk is!

Viki írta...

Nagyon drukkolok nektek.....és én még azt hittem, hogy itthon rosszabb, a hajam majdnem elhullott abban az egy hónapban, míg intéztünk bankot, ügyvédet, földhivatalt stb... Valaki megmondhatná nekem, hogy kis országunk legnagyobb bankja a nála kötött lakáselőtakarékossági szerződés (nem Fundamenta, saját termék) összegét-a lejárat előtt 2!!hónappal- miért nem számítja bele előre önerőnek a hitelbe? Mert rendben van, ha nem fizettem még be egy kanyi fillért sem, akkor ne adják oda, hihi mit odaadni, rögtön rátenni a hitelszámlára, de úgy, hogy 2 hónap van még hátra és mi előre befizettük volna azt az összeget.... nevetséges. Most, hogy lejárt szépen utólag beletörleszthetjük. Szóval mocsok egy dolog ez.