2012. augusztus 1., szerda

Jelentkezés az Olimpia fővárosából

Egyetlen meccsre/versenyre sem jutottam ki. Eleinte nem is terveztem, mert felültem a riadalomkeltésnek, hogy mekkora tömeg meg katasztrófa lesz, meg hogy úgyis képtelenség jegyet szerezni.

Nem tudom hogy mennyire jelentek meg az alábbi dolgog a magyar médiában, de íme pár dolog amit én itt tapasztaltam:

  • Már legalább egy éve megy a félelemkeltés, hogy mekkora zsúfoltság lesz. Korábban már írtam róla hogy micsoda tömegközlekedési becslésekkel kényeztettek minket.  Pl hogy egy metróra akár 30 percet is várni kell.
  • Hónapok óta elektromos táblák villognak akár Londontól 120 kilométerre is, hogy 'London 2012 avoid driving into Central London' (London 2012 tartózkodj London belvárosába vezetni)
  • Jegyeket már rég árusítottak Németországban, amikor mi itt Angliában még csak vártuk, hogy a Visa kártyánkkal jelentkezhessünk a jegyek megvételének esélyére. Volt rá fél év hogy érdeklődésünket regisztráljuk, de mindenkinek fel kellett készülnie, hogy aki megnyeri a vásárlás jogát, annak a pénzt bármikor leemelhetik a kártyájáról. Még mielőtt az illető megtudná hogy mire kapott jegyet. Merthogy nem volt válogatás, volt aki evezésre jelentkezett Londontól nyugatra, de gimnasztikára kapott jegyet a kelet londoni arénában.
  • A polgármesterünk hangosan ismételgette hogy jó buli lesz, mindenki maradjon szurkolni, fantasztikus hangulatot (meg agyontömött metrót és merev autós dugókat) ígért.
  • Megindult az őrült nyaralásfoglalás. Aki nem akart menni, az is megy (pl mi), mert az idei nyár megrekedt valahol az Óceán felett (vagy a Kárpát medencében). Amúgy sem szokott bennünket agyonpirítani a nap, de idén a tavaszi szárazságot és locsolási tilalmat, vízkorlátozást másfél hónapos esőzés követte. Bármennyire is panaszkodtak otthon a fullasztó melegre, a hőségre, mindig megkérdeztem, hogy mennyire akarnának egy majdnem hat hónapos kora tavaszt? Amikor nyár derekán is még sálat tekernek a nyakukra és a kis csinos tavaszi pulóver már el is kopott, mert túl volt viselve...?
  • A polgármester május végére már sorra adta az interjúkat, osztotta ki a sajtó nyilatkozatokat, kérte Londont hogy maradjunk. Ne menjünk nyaralni, ne hagyjuk itt ezt a történelmi időszakot, ne fordítsunk hátat a városnak pont akkor amikor a világ szeme rajtunk van. Nem hinném hogy a világ szeme pont engem figyel ahogy szardíniaként vagyok bepasszírozva a metróra és félájultan próbálok levegőt venni egy szurkoló sörös izzadtságszagú hóna alatt, vagy amikor a ledolgozott 9 órám után esernyővel nekiindulok gyalog, hogy csupán 3 óra alatt hazaérjek gyalog.
  • Szóval Boris Johnson ide vagy oda, én bizony lecsaptam az akciós nyaralásra, mert egy olyan buli - amiről mindenki beszél, de engem érezhetően nem várnak, nem akarják hogy menjek - engem nem köt le. Sajnálom, mert nagyon, nagyon szerettem volna részese lenni, akár önkéntesként, akár nyitótáncosként, de a vele járó feltételeket (pl egy hónap szabi) nem tudtam volna vállalni.
  • Aztán jött az Olimpiai Láng, itt ment el a munkahelyem előtt, lementünk és láttam csupán két méterről, és ott voltam és részese voltam... és kicsit elkezdtem sajnálni hogy kimaradtam. Elkezdtem jegyet vadászni, és néha azt hittem hogy sikerül, de végül sosem jött össze. Pedig nem csak napközben vannak versenyek, hanem este is. De nekem nem jutott jegy, sosem.
  • Árakat tekintve: Szinte minden eseménynek 4-5 kategóriája van. A legolcsóbb 20 font (kb 7000 forint), a legdrágább 450 font (158ezer), ezek az úszás kategóriában voltak, de a torna is hasonló árakban mozog. Egyértelműen az éremosztós versenyek drágábbak, ott 30 fonttól indulnak a jegyek (10500). A maratoni futás, bicikli, triatlon, gyorsgyaloglás egyes szakaszai ingyenesen hozzáférhetőek voltak, de aki nézte a TVben, annak feltűnhetett hogy annyira nagyon sokan nem szurkoltak (mert mindenhol biztatták az embereket hogy a közelébe se menjenek semminek mert túl nagy lesz a forgalom). A záró ceremóniára próbáltam még jegyet venni, oda elviekben a legolcsóbb jegy 20.12 font volt (gondolom a 2012 miatt), a legdrágább viszont 1500 (525ezer forint). Naivan azt hittem hogy kimehetek kolbászolni az Olimpiai parkba de mint kiderült, az is csak jeggyel, 10-15 fontért (3500-5300 forintért) látogatható, és a kolbászolók száma is szigorúan korlátozva van.
  • A szervezők szerint a jegyek osztatlan sikert arattak és minden jegyet eladtak. Ezzel szemben a fantasztikus nyitógála utáni első napon a lelátók szinte fele üres volt. Lord Coe faarccal bejelenttete hogy ez teljesen normális. Szerintem, és sokan mások szerint nem. Állítólag a szponzorok kegyeltjei nem utaztak el a mérkőzésekre. Ezek szerint a szponzoroknak teljes lelátókat adtak? Innentől kezdve ne is említsük a Cocaáékat, Samsungékat, BPéket és hasonlókat szponzorokként. Nekik csak elővásárlási joguk volt a jegyekre, amivel éltek és aztán pofa nélkül szartak bele hogy azokon a székeken üljön is valaki. Én meg internetes közvetítésben nézhettem hogy hogyan kapunk ki vízilabdában a montenegrói válogatottól.
  • Azért vannak sokan (magyarok) akik kijutottak eseményekre, a facebookot elárasztják a magyar szurkolók helyszíni képei. A keserű pirula azonban ott van nekik is: egy 330ml-es sörért 4.20 fontot (1500 forintot), fél liter vízért 1.60 (560ft), egy hot dogért 5.90-et (2065 Ft) kell fizetni, de aki többre vágyik az készüljön fel a 7 font per adag (2500 forintos) árakra. A szervezők állítják hogy némely stadionba üres műanyag flakonokat be lehet vinni, és azt ott meg lehet tölteni az ingyenes ivókutaknál. Azt nem lehet tudni hogy melyik stadionokról van szó.
  • Az egyetlen elfogadott bankkártya a Visa (akik büszkék rá hogy ők az egyetlenek...), de egyébként sok helyen csak készpénzzel lehet fizetni, és ha jól tudom a második napon bedöglött a Visa rendszere, így csak azok jutottak enni/innivalóhoz akiknél volt elegendő készpénz. Készpénz automata nagyon kevés van a méretekhez képest, és aki egyszer kitette a lábát a zárt parkból, az vissza aznap már nem mehet (hacsak nincs új jegye).
  • Érkezéskor a szurkolóknak figyelni kell, hogy csak egy (kicsi) hátizsák legyen náluk. A biztonsági ellenőrzés a reptérihez hasonló, vagyis nem lehet 100mls nagyobb flakon senkinél (kivéve a vizes üveg), és természetesen külön dokumentumot adtak ki a bevinni tilos dolgok listájával is.
  • Sporteseményünkre illik két órával előbb ott lenni, nem azért hogy a bemelegítést is lássuk, hanem hogy a biztonsági ellenőrzésen átjussunk.
  • Szerencsére a késő esti meccsek után nem bonyolult hazajutni, a metrótársaság a szokásosnál jóval tovább járatja a szerelvényeket.
  • Mindettől eltekintve így az Olimpia 3. munkanapja alapján elmondható, hogy a belváros üres. A sok fenyegetés, riadalomkeltés miatt a nem olimpiára igyekvők távol maradnak. A forgalom kisebb a megszokottnál, reggelente a metró normális üzemben működik. Esténként hazafele többen vannak, és hogy idézzek egy a peronon várakozó angol lányt: furcsa lehet itt lenni most egy olyannak aki nem beszéli az angolt. Az összes bemondás, tábla és figyelmeztetések angolul vannak, honnan tudják az angolt  nem beszélők hogy hova kell menni?

Sehogy, de ahogy nézem elég jól követik a tömeget!



Kihagytam valamit? Van hozzáfűznivalód? Cáfolnál? Szólj hozzá!

4 megjegyzés:

kovtama írta...

Vártam már egy bejegyzést és nekem ez tök jó volt tőled:)

Gyuri írta...

Én is próbáltam jegyet vadászni, de a végén szinte már ilyenekre találtam, hogy női box. Már ez sem lett volna gond, mert a helyszín is érdekelt volna, még sosem voltam olimpián. Ahogy leírod a részleteket, már el is ment a kedvem és másoktól is hallottam, hogy 2-3 órás sorbanállás kellett a bejutáshoz. Lehet, hogy elmegyünk a számunkra egyetlen elérhető versenyre Weymouthba, a votorlás versenyre. Talán ott még mindenféle belépő nélkül megússzuk és még a várost is megnézhetjük.

Unknown írta...

Tetszett a bejegyzés! Ha nem gond, osztom fészen. :)

MuciFoci írta...

@Kovtama: Koszi szepen! :)

@Gyuri: igen, ezek az olimpia sotet arnyai. En most azon probalkozok hogy bejussak a Paralimpiara, de ugy tunik arra sincs sok esely mar. Illetve lehet hogy csak feladtam???

@Helga: megtisztelsz, koszonom!